Kantoormanager, budgetbeheerder en coördinator Ria Maassen, coördinator Geert Ebben, vrijwillig maatje Annie Joppe en bestuursvoorzitter John Clerx van Grip op Schuld. (Foto: Joyce van Dijk)
Kantoormanager, budgetbeheerder en coördinator Ria Maassen, coördinator Geert Ebben, vrijwillig maatje Annie Joppe en bestuursvoorzitter John Clerx van Grip op Schuld. (Foto: Joyce van Dijk)

‘Grip op Schuld is een begrip in Deurne’

Algemeen 1.040 keer gelezen

DEURNE -  Grip op Schuld (GOS) helpt sinds 2012 inwoners van Deurne die schulden hebben of in financiële problemen dreigen te komen. Samen met vrijwillige maatjes gaan zij aan de slag om orde op zaken te stellen. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan organiseert GOS op donderdag 16 juni het symposium “Van schulden naar kansen” in het Gerardushuis in Walsberg.

Annie Joppe is vrijwilliger van het eerste uur bij GOS. “Ik hielp regelmatig familieleden en kennissen met geldzaken. Toen ik een advertentie in de krant zag wist ik meteen dat dit iets voor mij was.” Ze volgde de allereerste maatjescursus in 2011. In een aantal bijeenkomsten werd ze klaargestoomd om de cliënten bekwaam bij te staan. Joppe hanteert tijdens haar werk drie stelregels. “Ik kom helpen en samen zoeken we naar een oplossing, privacy is erg belangrijk en als het niet klikt verwijs ik ze door naar een ander maatje.” 

Joppe vertelt dat het erg dankbaar werk is om inwoners te helpen. “Een tijd terug kwam ik op de fiets een oud-cliënt tegen. Ze maakte oogcontact en daarna spraken we kort. De vrouw zei dat als GOS er niet was geweest dat ze nooit meer uit de schulden was gekomen. Dat maakt dit werk zo dankbaar.” 

Schoenendoos
In tien jaar veranderden de werkzaamheden van de maatjes ingrijpend vertelt coördinator Geert Ebben “De tijd dat een cliënt een schoenendoos met rekeningen op tafel zet is voorbij door de digitalisering van de samenleving.” Daar kleven volgens hem voor- en nadelen aan. “Je kan nu in een oogopslag zien wat iemand uitgeeft, maar het komt ook voor dat ze niet kunnen inloggen omdat ze de wachtwoorden van al die verschillende apps kwijt zijn.” Ebben vindt het werken met de cliënten het leukst. “Je doet het echt met zijn tweeën, dat sociale element maakt het aantrekkelijk.”

Privacy
De vrijwilligers van GOS hebben privacy hoog in het vaandel. Zij weten niet van elkaar wie de cliënten zijn. Op speciale maatjesavonden worden de verschillende casussen wel besproken, maar dan geanonimiseerd. Een belangrijke rol is weggelegd voor Ria Maassen. Zij is een van de drie beroepskrachten en werkzaam als kantoormanager, budgetbeheerder en coördinator. Ze begeleidt een aantal mensen binnen GOS en zorgt voor de professionalisering naar aanleiding van wet- en regelgeving. Maassen fungeert als spil tussen de gemeente, het bestuur en het werkveld. In de afgelopen jaren is hard gewerkt om de contacten met instanties als Rabobank en Bergopwaarts, die met schulden te maken hebben, op te bouwen en dat is goed gelukt. GOS maakt inmiddels ook veel gebruik van het netwerk van organisaties binnen de zorgvleugel zoals de Lev- groep en Senzer. Het toont de ontwikkeling die GOS de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt.

Kwaliteitsslag
De organisatie en het aantal vrijwilligers groeide en de schuldhulpverlening maakte een kwaliteitsslag, maar toch staat deze onder druk. “GOS is een begrip in Deurne geworden”, aldus bestuursvoorzitter John Clerx. Het takenpakket is de laatste jaren flink uitgebreid, mede als gevolg van nieuwe wetgeving. Een van de nieuwe wettelijke taken is de vroegsignalering, waardoor inwoners die (dreigende) schulden hebben in een vroeg stadium worden doorverwezen naar GOS. Zo waren er alleen al vorige maand elf gevallen van vroegsignalering, maar met de gemeente is afgesproken om slechts twee casussen per maand aan te nemen, vanwege gebrek aan capaciteit.

GOS biedt inmiddels budgetbeheer aan en is ook uitvoerder van de totale schuldhulpverlening in Deurne geworden. Mensen met schulden komen altijd via GOS binnen en worden eventueel doorgeleid naar de schulddienstverlening. “De organisatie staat behoorlijk onder druk en professionalisering is daarvan een logisch gevolg”, aldus Clerx. Ook het aantal korte casussen, die minder dan vier uur tijd vergen, is de laatste jaren explosief gestegen. Volgens Clerx is dan ook de fundamentele vraag hoever de dienstverlening moet gaan. Daarover wil het bestuur binnenkort in gesprek met de raad en ook de financiële consequenties van een keuze aan de orde stellen. 

Symposium
Op 16 juni vindt vanaf 13.45 uur een symposium plaats in het Gerardushuis. Tijdens die middag vindt een presentatie plaats door Dr. Roeland van Geuns, lector armoede-interventies aan de Hogeschoool van Amsterdam. Om 15.45 uur volgt een theatershow met ervaringsdeskundigen op het gebied van schulden. Belangstellenden kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar p.hanssen@gripopschulddeurne.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant