De N279 ter hoogte van Asten: het voormalige 'Ei van Ommel'. (Archieffoto: Hein van Bakel)
De N279 ter hoogte van Asten: het voormalige 'Ei van Ommel'. (Archieffoto: Hein van Bakel)

‘Provincie gooit betrouwbaarheid te grabbel’

Algemeen 862 keer gelezen

REGIO - Amper twee dagen nadat de Raad van State de plannen voor het verbreden van de N279 vernietigde, kondigde de provincie aan de weg in delen te willen aanpakken. Dit schiet in het verkeerde keelgat bij de bezwaarmakers: “Ze slaan de plank volledig mis”, aldus advocaat Niels Crooijmans, die hun belangen behartigt. 

door Bram van Leuken

Het inpassingsplan van de provincie is in strijd met de eisen van ruimtelijke ordening en rechtszekerheid. Volgens de Raad van State (RvS) bevat het plan te ruime verkeersbestemmingen die er mogelijk voor zorgen dat de wegen dichter bij huizen en bedrijven komen te liggen dan aanvankelijk gedacht. Daarnaast is in de onderzoeken naar geluid-, licht- en trillinghinder niet uitgegaan van de maximale mogelijkheden, waardoor de hinder mogelijk onderschat wordt. 

Veeg uit de pan

Crooijmans noemt de conclusie van de RvS terecht: “De provincie heeft nooit de noodzaak voor het renoveren van de N279 inzichtelijk kunnen maken.“ Toch kwam de vernietiging van het plan als een kleine verrassing voor hem. “De provincie heeft een enorme veeg uit de pan gekregen en zal dus terug naar de tekentafel moeten.” De plannen om de N279 in delen aan te pakken, zorgen voor weerstand bij de raadsman: “Je gooit je betrouwbaarheid enorm te grabbel als je tegen een uitspraak van de RvS in toch gedeeltelijk gaat renoveren. Als je de weg in stukken wil aanpakken, zul je net zo goed een inpassingsplan moeten aanleveren en daar horen fatsoenlijke onderzoeken aan vooraf te gaan.“

Hoe nu verder?

Als de provincie alsnog de N279 wil aanpakken, moet zij een nieuw inpassingsplan aanleveren. Daarvoor zijn deugdelijke onderzoeken nodig. Zo moet de provincie een nieuwe afweging maken over de keuze voor het aantal rijstroken en de omleiding rondom de Helmondse wijk Dierdonk. Daarbij moet in ieder geval - op basis van nieuwe verkeersgegevens - worden onderzocht wat de gevolgen van de wegaanpassing zijn voor trillingen, lichthinder, veiligheid en stikstofuitstoot. Crooijmans verwacht niet dat de provincie de uitspraak van de RvS zomaar naast zich neerlegt: “Daar schiet de provincie per saldo niets mee op, want hiermee vergroot je het wantrouwen jegens de overheid en daarnaast zullen de bezwaren er niet minder om worden.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant