Archieffoto: Hein van Bakel

Lezers schrijven: Deurne moet vrachtauto's terugdringen

vrijdag 28 mei 2021 - 13:54|

Jarenlang hebben we er in Deurne naar uitgekeken: de westelijke omleiding, die het centrum voorgoed zou verlossen van doorgaand vrachtverkeer. Eerst kwam het excuus dat truckers hun navigatiesysteem nog niet hadden bijgewerkt. Nu geeft de gemeente toe dat ook verbodsborden voor vrachtauto's nauwelijks helpen.

Hoe moeilijk zou het zijn om op enkele strategische plaatsen slimme camera's te installeren die overtreders in beide rijrichtingen registreren - verstokte hardrijders krijgen vroeg of laat toch ook een bon in de bus? Vrachtverkeer dat in het centrum moet zijn, is per dagdeel op één hand te tellen. Laat de boa's dit maar eens controleren, in plaats van het betaald parkeren. En waar is dat andere idee gebleven, om van de binnenring eenrichtingsverkeer te maken, zodat deze als kortste route vanzelf minder aantrekkelijk wordt? Jawel, de hulpdiensten moeten erdoor kunnen. Einde discussie. Waarom lukt het elders dan wel?

Zelfverzekerd werd vorige eeuw de definitieve oplossing aankondigd, bestaande uit een omleiding die dus nog altijd niet werkt, met een spoortunnel die er nog steeds niet is. En waartegen vanwege de verwachte geluidshinder evenveel bezwaren zijn gerezen als de afgelopen jaren in de Heuvelstraat. Maar de Binderendreef leent zich voor geluidwerende maatregelen, waardoor de verkeersoverlast daar juist zou afnemen. Als de gemeente dit tenminste goed aanpakt, in plaats van het volgende decennium vol klachten over zichzelf af te roepen. Het vraagt daadkracht. Zo is een doorgaande route destijds uitgebannen mede dankzij eenrichtingsverkeer in de Molenstraat, en eindigt een andere tegenwoordig in de Helmondseweg, ooit de drukste flessenhals van het dorp.

Op die manier zou de Heuvelstraat, vroeger een van Deurnes mooiste lanen, ook weer kunnen herademen. Zonder zoveel herrie, met alle ruimte voor fietsers en voetgangers, niet voor al dat dampend doorgaand vrachtverkeer, afremmend en optrekkend bij elk verkeerslicht, om dagelijks toch vooral maar de kortste weg te kunnen volgen. Tussen lieflijke huizen met een smalle stoep, ooit bedoeld voor een lommerrijke, verkeersarme woonstraat.

Altijd keert de wal het schip. Als het verkeer volkomen vastloopt, zal iedere trucker of automobilist die hier niet moet zijn, straks vanzelf omrijden. Een schrale troost. Deurne verdient beter.

 Erik Vink, Deurne 

Gerelateerde nieuwsberichten

Lezers schrijven: Oude bomen Jaren geleden midden jaren 80 van de vorige eeuw, hadden wij destijds contact met boomchirurgen die voor gemeente Deurne aan het werk waren. Zo ook bij ons in de straat,... 11 juni 2021 - 13:24
Project Beweging werkt krijgt vervolg DEURNE – De Levgroep gaat een vervolg geven aan ‘Beweging werkt’. Eind april werd er voor de eerste keer met dit project gestart om jonge werkzoekenden in beweging te krijgen... 11 juni 2021 - 13:12
Zorgkoppel jaagt droom na DEURNE – Het oude pand van de lts aan de Haspelweg in Deurne wordt volledig gerenoveerd en omgebouwd om mensen met dementie te kunnen huisvesten. De verwachting is dat in... 11 juni 2021 - 13:02
10 procent brandweerlieden overweegt vertrek REGIO – De Nederlandse brandweer draait hoofdzakelijk op vrijwilligers, maar Europese wetgeving dicteert dat zij mogelijk verplicht moeten worden betaald. Het legt een potentiële bom onder de structuur van de... 11 juni 2021 - 10:23
BMF: ‘Géén windmolens nabij kwetsbare natuurgebieden' REGIO – De Brabantse Milieufederatie roert zich in de discussie rondom de Regionale Energiestrategie. Samen met Natuurmonumenten en Brabants Landschap hoopt de stichting te voorkomen dat windturbines nabij kwetsbare natuurgebieden... 4 juni 2021 - 11:21
Al rijmend de lockdown door DEURNE – Het begon voor Lou Martens (5) uit Deurne vorig jaar tijdens de eerste lockdown als een prettig tijdverdrijf. Samen met haar moeder ontdekte ze haar talent voor rijmen... 4 juni 2021 - 10:09