De Peelgemeenten hebben genoeg te bieden zoals prachtige natuur. (Foto Dory Verberne)

Peelgemeenten starten online platform om regio te promoten

vrijdag 20 november 2020 - 11:14|Bram Vannisselroij

REGIO - De zes Peelgemeenten slaan de handen ineen om de regio op de kaart te zetten. De werkgelegenheid in de sector toerisme en recreatie is in de Peelregio de laatste tien jaar met twee procent afgenomen. Om het gebied voor toeristen te promoten wordt er een nieuw online platform gelanceerd. Daarnaast starten begin 2021 twee regiomarketeers die gaan werken aan toeristische marketing in de Peel. “Er is nog een wereld te winnen.”

Al voor de coronacrisis kromp de werkgelegenheid binnen de vrijetijdssector in de regio tot net onder de 5500 banen. Dat is opvallend aangezien in de gehele provincie Noord-Brabant de werkgelegenheid het laatste decennia juist met elf procent steeg. Daarom gaan de gemeenten Deurne, Helmond, Asten Someren, Gemert-Bakel en Laarbeek een samenwerking aan.

Het plan is een initiatief van Innovatiehuis De Peel. Volgens projectleider vrijetijdseconomie Willem Moors is de tijd nu rijp. “Begin dit jaar kregen wij bericht van de Stichting Peelpromotie, een stichting waar vijf VVV’s uit de Peel samenwerken, dat VVV Nederland per 1 januari 2021 stopt met alle data- en webplatforms voor de VVV’s. Stichting Peelpromotie had al veel voorwerk gedaan en werkte aan een alternatief en uiteindelijk zijn onze wegen samengekomen. In plaats van allemaal aparte nieuwe websites te ontwikkelen, slaan we nu de handen ineen. We maken samen met de VVV’s in de Peel één toeristisch platform waarop het toeristisch en recreatieve aanbod van alle Peelgemeenten gepresenteerd wordt”, legt Moors uit.

Dat is volgens de projectleider hard nodig want de zoektocht naar een dagje uit begint in deze tijd bijna altijd online. De Peelgemeenten promoten nu nog vooral het eigen dorp of stad. “Als we samenwerken in de Peel en onze krachten bundelen, kunnen we nog meer bereiken. Deze regio heeft echt veel te bieden op het gebied van onder meer musea, erfgoed, natuur, wandel- en fietsvoorzieningen en horeca”, aldus Moors. 

Aanhaken op Eindhoven
Naast het onderling versterken van de verbindingen tussen de Peelgemeenten, sluit het project ook aan op de Brainport-regio. Moors: “In Eindhoven ontwikkelen ze een digitaal toeristisch platform, waar wij weer op aanhaken met onze website”, vervolgt Moors. “Deze website wordt het centrale punt voor vrijetijdsaanbod in 21 gemeenten. Door hierop aan te sluiten, willen we mensen die geïnteresseerd zijn om te recreëren in Eindhoven ook verleiden tot een bezoek aan de Peel.” 

Om het project van de grond te krijgen worden er twee regiomarketeers aangesteld. De bedoeling is dat zij begin 2021 van start gaan. “Het is kort dag, want het toeristische seizoen staat alweer voor de deur.  Daarom zijn we inmiddels begonnen met de wervingsprocedures.” De marketeers hoeven niet zelf in de Peelgemeenten te wonen. Moors: “Maar dat is natuurlijk wel een pré. Het belangrijkste is dat ze affiniteit met het gebied hebben. Hun eerste taak is het ontwikkelen van het online platform samen met de VVV’s. Daarnaast hebben zij een aanjagende taak voor marketing en promotie van de Peel.”

'Deze regio heeft echt veel te bieden'

De marketeers gaan zich onder meer richten op het stimuleren van samenwerking binnen de sector, het verbinden van het toeristisch en recreatief aanbod binnen de Peel, het aanjagen van nieuwe initiatieven en het ontwikkelen van nieuwe marketingproducten. Moors: “Die toeristische informatie delen we vervolgens op de website, maar ook op social media en in folders en flyers.” De concrete doelstellingen worden in kaart gebracht samen met de regiomarketeers.

Nieuwe evenementen
We willen in ieder geval dat het aantal banen in de vrijetijdssector groeit en dat er nieuwe acties en campagnes worden opgezet. Ook het organiseren van nieuwe evenementen is een optie. Daarin willen we iedereen meenemen, denk daarbij aan horeca en ondernemers, maar ook de verschillende musea uit de Peelgemeenten”, besluit Moors. De vacatures voor de functie van regiomarketeer is te vinden op de websites van de Peelgemeenten.
 

Gerelateerde nieuwsberichten

Lezers schrijven: Oude bomen Jaren geleden midden jaren 80 van de vorige eeuw, hadden wij destijds contact met boomchirurgen die voor gemeente Deurne aan het werk waren. Zo ook bij ons in de straat,... 11 juni 2021 - 13:24
Project Beweging werkt krijgt vervolg DEURNE – De Levgroep gaat een vervolg geven aan ‘Beweging werkt’. Eind april werd er voor de eerste keer met dit project gestart om jonge werkzoekenden in beweging te krijgen... 11 juni 2021 - 13:12
Zorgkoppel jaagt droom na DEURNE – Het oude pand van de lts aan de Haspelweg in Deurne wordt volledig gerenoveerd en omgebouwd om mensen met dementie te kunnen huisvesten. De verwachting is dat in... 11 juni 2021 - 13:02
10 procent brandweerlieden overweegt vertrek REGIO – De Nederlandse brandweer draait hoofdzakelijk op vrijwilligers, maar Europese wetgeving dicteert dat zij mogelijk verplicht moeten worden betaald. Het legt een potentiële bom onder de structuur van de... 11 juni 2021 - 10:23
BMF: ‘Géén windmolens nabij kwetsbare natuurgebieden' REGIO – De Brabantse Milieufederatie roert zich in de discussie rondom de Regionale Energiestrategie. Samen met Natuurmonumenten en Brabants Landschap hoopt de stichting te voorkomen dat windturbines nabij kwetsbare natuurgebieden... 4 juni 2021 - 11:21
Al rijmend de lockdown door DEURNE – Het begon voor Lou Martens (5) uit Deurne vorig jaar tijdens de eerste lockdown als een prettig tijdverdrijf. Samen met haar moeder ontdekte ze haar talent voor rijmen... 4 juni 2021 - 10:09