De Peelgemeenten hebben genoeg te bieden zoals prachtige natuur. (Foto Dory Verberne)

Peelgemeenten starten online platform om regio te promoten

vrijdag 20 november 2020 - 11:14|Bram Vannisselroij

REGIO - De zes Peelgemeenten slaan de handen ineen om de regio op de kaart te zetten. De werkgelegenheid in de sector toerisme en recreatie is in de Peelregio de laatste tien jaar met twee procent afgenomen. Om het gebied voor toeristen te promoten wordt er een nieuw online platform gelanceerd. Daarnaast starten begin 2021 twee regiomarketeers die gaan werken aan toeristische marketing in de Peel. “Er is nog een wereld te winnen.”

Al voor de coronacrisis kromp de werkgelegenheid binnen de vrijetijdssector in de regio tot net onder de 5500 banen. Dat is opvallend aangezien in de gehele provincie Noord-Brabant de werkgelegenheid het laatste decennia juist met elf procent steeg. Daarom gaan de gemeenten Deurne, Helmond, Asten Someren, Gemert-Bakel en Laarbeek een samenwerking aan.

Het plan is een initiatief van Innovatiehuis De Peel. Volgens projectleider vrijetijdseconomie Willem Moors is de tijd nu rijp. “Begin dit jaar kregen wij bericht van de Stichting Peelpromotie, een stichting waar vijf VVV’s uit de Peel samenwerken, dat VVV Nederland per 1 januari 2021 stopt met alle data- en webplatforms voor de VVV’s. Stichting Peelpromotie had al veel voorwerk gedaan en werkte aan een alternatief en uiteindelijk zijn onze wegen samengekomen. In plaats van allemaal aparte nieuwe websites te ontwikkelen, slaan we nu de handen ineen. We maken samen met de VVV’s in de Peel één toeristisch platform waarop het toeristisch en recreatieve aanbod van alle Peelgemeenten gepresenteerd wordt”, legt Moors uit.

Dat is volgens de projectleider hard nodig want de zoektocht naar een dagje uit begint in deze tijd bijna altijd online. De Peelgemeenten promoten nu nog vooral het eigen dorp of stad. “Als we samenwerken in de Peel en onze krachten bundelen, kunnen we nog meer bereiken. Deze regio heeft echt veel te bieden op het gebied van onder meer musea, erfgoed, natuur, wandel- en fietsvoorzieningen en horeca”, aldus Moors. 

Aanhaken op Eindhoven
Naast het onderling versterken van de verbindingen tussen de Peelgemeenten, sluit het project ook aan op de Brainport-regio. Moors: “In Eindhoven ontwikkelen ze een digitaal toeristisch platform, waar wij weer op aanhaken met onze website”, vervolgt Moors. “Deze website wordt het centrale punt voor vrijetijdsaanbod in 21 gemeenten. Door hierop aan te sluiten, willen we mensen die geïnteresseerd zijn om te recreëren in Eindhoven ook verleiden tot een bezoek aan de Peel.” 

Om het project van de grond te krijgen worden er twee regiomarketeers aangesteld. De bedoeling is dat zij begin 2021 van start gaan. “Het is kort dag, want het toeristische seizoen staat alweer voor de deur.  Daarom zijn we inmiddels begonnen met de wervingsprocedures.” De marketeers hoeven niet zelf in de Peelgemeenten te wonen. Moors: “Maar dat is natuurlijk wel een pré. Het belangrijkste is dat ze affiniteit met het gebied hebben. Hun eerste taak is het ontwikkelen van het online platform samen met de VVV’s. Daarnaast hebben zij een aanjagende taak voor marketing en promotie van de Peel.”

'Deze regio heeft echt veel te bieden'

De marketeers gaan zich onder meer richten op het stimuleren van samenwerking binnen de sector, het verbinden van het toeristisch en recreatief aanbod binnen de Peel, het aanjagen van nieuwe initiatieven en het ontwikkelen van nieuwe marketingproducten. Moors: “Die toeristische informatie delen we vervolgens op de website, maar ook op social media en in folders en flyers.” De concrete doelstellingen worden in kaart gebracht samen met de regiomarketeers.

Nieuwe evenementen
We willen in ieder geval dat het aantal banen in de vrijetijdssector groeit en dat er nieuwe acties en campagnes worden opgezet. Ook het organiseren van nieuwe evenementen is een optie. Daarin willen we iedereen meenemen, denk daarbij aan horeca en ondernemers, maar ook de verschillende musea uit de Peelgemeenten”, besluit Moors. De vacatures voor de functie van regiomarketeer is te vinden op de websites van de Peelgemeenten.
 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nog geen duidelijkheid over aantal intercity’s DEURNE - Den Haag trekt 65 miljoen uit om het spoor bij Eindhoven uit te breiden. Naast de eerder gereserveerde 10 miljoen euro wordt er 15 miljoen extra geïnvesteerd in... 4 december 2020 - 13:54
Inbraak bij Ici Paris in Deurne DEURNE - Inbrekers hebben vannacht toegeslagen bij de Ici Paris aan de Torenstraat in Deurne. Dat meldt wijkagent Frank Janssen op Twitter . Het zou gaan om drie inbrekers, die... 4 december 2020 - 13:46
Station Deurne inspiratiebron bij voorstel Tweede Kamer DEURNE/DEN HAAG - Het voorstel van CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch uit het Limburgse Panningen om bewoners en ondernemers meer ruimte te geven om hun eigen regionale treinstation op te knappen werd... 4 december 2020 - 13:34
Koude herfstdagen zorgen voor fraaie plaatjes DEURNE - Het is nog herfst, maar de winter doet langzaamaan haar intrede. De eerste nachtvorst nestelde zich afgelopen weekend in de grond. Het leverde fraaie plaatjes op. Hieronder een... 4 december 2020 - 13:18
Wintertijd bij de Ossenbeemd DEURNE - De Ossenbeemd is vanaf deze week weer open op de gebruikelijke tijden in de winterperiode. Deze tijden gelden tot april 2021. Op zondag en woensdag is de Ossenbeemd... 4 december 2020 - 13:11
Deurne kleurt oranje DEURNE - Bij het gemeentehuis in Deurne is vorige week de speciale 'Orange the World vlag' gehesen. Daarnaast wordt het gebouw tot en met volgende week donderdag oranje verlicht in... 4 december 2020 - 12:50