De A67. (Stockfoto: Bram van Oosterhout)

Asten vreest besluit over A67

vrijdag 14 september 2018 - 12:50|Maarten Driessen

ASTEN – Wethouder Theo Martens vreest dat zijn gemeente Asten bedrogen uitkomt bij de aanpak van de A67. En niet alleen Asten, want mogelijk wordt de ‘ongelukkenweg’ enkel tussen Eindhoven en Geldrop verbreed. “Hier gaan we zeer krachtig tegen protesteren.”

Over twee weken kiest de regionale stuurgroep, met daarin betrokken gemeenten, waterschappen en de provincies Noord-Brabant en Limburg, een definitief voorkeursalternatief. Die keuze wordt vervolgens ter advies overhandigd aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). En hoewel hierover dus nog niets is beslist, voelt wethouder Theo Martens de bui al hangen. Vorige week namelijk ontving hij de stukken voor de aankomende bijeenkomst van de stuurgroep. “We vreesden er al voor, en zien nu aankomen dat een verbreding van twee- naar driebaans maar tot Geldrop gaat. Daarna zijn de centen op. We proberen hier gezamenlijk één vuist tegen te vormen”, aldus Martens. Daarmee doelt hij op collega-wethouders uit andere betrokken gemeenten. Die gaan ter voorbereiding nog deze week informeel om tafel. 

'Ik spreek mensen die ’s ochtends niet meer over de A67 durven'

Noodzakelijk
De stuurgroep buigt zich momenteel over drie mogelijke alternatieven. Daarbij is optie één de goedkoopste aanpak, optie 3 behelst volledige verbreding tussen Asten en Knooppunt Leenderheide (Eindhoven). Die laatste variant is weliswaar het duurst, maar geniet zeker in de regio de voorkeur. “We hadden echt verwacht dat het dat zou worden. Het leek én lijkt ons op basis van alle onderzoeken nog steeds noodzakelijk.” Echter, de eindconclusies van het advies zouden nu in de richting van alternatief 2 suggereren. De tussenoplossing, met enkel tussen Leenderheide en Geldrop aan beide zijdes een extra baan. Dat worden dan zogenaamde ‘weefvakken’, stukken die als op- en als afrit fungeren. “Het klopt dat daarmee de filevorming vanuit Venlo kan worden opgelost. Maar de problemen zijn breder. De A67 heeft een van de hoogste percentages vrachtverkeer van Nederland. Met colonnevorming tot gevolg, wat voor allerhande problemen zorgt. Maar daarover wordt in de stukken niets vermeld.” De aantrekkende economie zorgt volgens Martens voor een forse verkeerstoename. Ook het vrachtverkeer zal volgens hem daarom alleen maar toenemen.

Bang
Kleinere maatregelen zoals meer pechhavens, smart mobility en het stimuleren van alternatief vervoer (zoals de fiets) zijn volgens hem prima, maar onderaan de streep onvoldoende. “Ik spreek mensen die ’s ochtends niet meer over de A67 durven. Die bang zijn door al die vrachtwagens de weg niet op te komen.” En die angst is niet eens overdreven. Om de haverklap vinden er tussen Asten en Geldrop ongevallen plaats, vaak met lange files tot gevolg. Tot slot ontlast verbreding van het gehele stuk ook het onderliggende wegennet. Want ook daar is het vaak onnoemelijk druk. “Dat is een probleem. Maar het is ons probleem, en niet dat van het Rijk”, sombert Martens. Hij roept zijn collega’s daarom op samen één vuist te vormen. “We zijn al flink aan het lobbyen. Als we het regio-breed aanpakken, kunnen we hopelijk was losmaken in de Tweede Kamer.” Deze krant heeft navraag gedaan bij het ministerie, maar deze kon niet tijdig reageren.

Plannen voor transferium

Loverbosch Beheer uit Asten heeft plannen voor een nieuw transferium langs de A67. De eigenaar van onder meer Hotel Nobis heeft onlangs ter hoogte van Asten landbouwgrond aangekocht, waarop de parkeer- en verzorgingsplaats voor met name vrachtwagens moet verrijzen. De plannen sluiten aan bij een oproep van werkgeversorganisaties voor meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Want op veel wegen is het erg druk, en dat geldt zeker voor de A67. Volgens de Astense wethouder Theo Martens is de provincie positief gestemd over de plannen van Loverbosch Beheer. “Alleen er zitten nog veel haken en ogen aan. En op het moment dat het bestemmingsplan moet worden gewijzigd, komt het sowieso nog hier voorbij. Het is nu nog heel ver weg”, aldus Martens. Loverbosch Beheer was niet bereikbaar voor commentaar.

Tags

Gerelateerde nieuwsberichten

Prins Mario I bij De Kei LIESSEL - Prins Mario I zwaait dit carnavalsjaar de scepter in het Keienland. De 63e prins van De Kei heet in het dagelijks leven Mario Willems en is 48 jaar... 17 november 2018 - 22:21
John I prins De Pottenbakkers ZEILBERG - John Bennenbroek is de nieuwe prins van De Pottenbakkers in Zeilberg. In een volle zaal De Zwaan werd hij zaterdag 17 november gepresenteerd samen met prinses Nancy. Prins... 17 november 2018 - 22:07
Officiële opening zonnepark De Vlaas DEURNE - Het Deurnese zonnepark De Vlaas is vanmiddag officieel geopend. Het zonnepark aan de Sint Jozefstraat telt in totaal 18.208 panelen. 8.095 panelen (2,2 MWp) worden geëxploiteerd door de... 16 november 2018 - 19:44
Zestig jaar bibliotheek in Deurne DEURNE - De bibliotheek in Deurne bestaat zestig jaar. Het jubileum wordt volgende week gevierd met een programma voor jong en oud. De bieb heeft roerige jaren doorgemaakt, en dreigde... 16 november 2018 - 12:33
Sinterklaas bezoekt Deurne DEURNE - Sinterklaas komt zondag 18 november naar Deurne. Van 13.30 tot 15.30 uur is er een feestprogramma op De Markt. Rond 13.30 uur is Sinterklaas bij het Dinghuis aan... 15 november 2018 - 09:34
Ernstig ongeval in Deurne; politie zoekt mogelijke veroorzaker DEURNE - Aan de Liesselseweg in Deurne heeft woensdagochtend een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden. Daarbij ging de mogelijke veroorzaker ervandoor. De politie is daarom op zoek naar een Audi A3 met... 14 november 2018 - 09:49