De N279 ter hoogte van Vlierden. (Foto: Marius van Deursen)

Bijval voor Astense N279-wens

vrijdag 13 juli 2018 - 12:45|Maarten Driessen

ASTEN – Een extra rijbaan aan beide zijdes van de provinciale weg N279. Samen met de gemeente Gemert-Bakel pleit Asten daar al langer openlijk voor. De Stuurgroep N279, gevuld met regionale bestuurders, gaat echter voor behoud van de huidige eenbaanswegen. Maar in de weerstand daartegen staan Asten en Gemert-Bakel niet meer alleen.

De Stuurgroep nam medio vorig jaar een besluit over de te adviseren aanpak van de N279. Dat voorkeursalternatief gaat uit van behoud van de eenbaanswegen tussen Asten en Veghel, wel worden kruisingen ongelijkvloers gemaakt en komt er een omleiding bij de Helmondse wijk Dierdonk. Daarnaast moeten zogenaamde slimme oplossingen zorgen voor een betere doorstroming. Deze Stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de provincie, Rijkswaterstaat, waterschap Aa en Maas en de zes betrokken gemeenten: Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Helmond en Meierijstad. Gedeputeerde Christophe van der Maat hecht veel waarde aan een in de regio breed gedragen overeenstemming. Niet voor niets nam Gedeputeerde Staten het advies van de Stuurgroep in zijn geheel over. “We hebben het hier over een dossier met een lange en roerige historie, dus we vinden breed draagvlak van groot belang”, aldus Van der Maat toentertijd.

‘Ongeveer honderdvijftig reacties spreken zich nadrukkelijk uit om de N279 direct als twee keer twee aan te leggen’

Meer onderzoek
Maar hoe eensluidend is dit akkoord daadwerkelijk? Asten en Gemert-Bakel zien dus niets in behoud van eenbaanswegen, omdat de capaciteit al snel onvoldoende zou zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het de komende jaren alleen maar drukker wordt. De twee gemeenten staan daarin niet alleen. Zo stelde Deurne eind vorige maand een zienswijze op, waarin eveneens wordt gepleit voor een uitbreiding naar tweebaanswegen. En ook in Laarbeek wordt intussen in die richting gedacht. Na de verkiezingen eerder dit jaar besloot de nieuwe gemeenteraad dat de tweebaans-optie verder onderzoek verdient. Ook Laarbeek klom daarom in de pen voor een zienswijze. De gemeente uit daarin zorgen over de berekeningen die aan het voorlopige besluit zijn voorafgegaan. Volgens Laarbeek is wat betreft de verkeersintensiteit in de komende jaren geen of te weinig rekening gehouden met de economische groei. Een nieuw onderzoek dat waarschijnlijk later dit jaar wordt afgerond, heeft daar wel oog voor. Laarbeek wil daarom eerst de resultaten afwachten. ‘Mocht hieruit blijken dat de capaciteit van de eenbaans-variant eerder tekortschiet, dan moet voor 2030 worden ingezet op het verdubbelen van de weg naar twee keer twee rijstroken’, staat in de zienswijze te lezen. In het huidige voorkeursalternatief komt uitbreiding namelijk pas op zijn vroegst in 2030 ter sprake.

Voorwaarden geschonden
En Laarbeek gaat nog een stapje verder. De gemeente kon met het voorkeursalternatief instemmen, onder voorwaarden dat ook de problemen op de binnenwegen en bij de Beekse Brug worden aangepakt. Maar met de voorgestelde plannen zou het daar juist drukker worden. ‘De voorkeursvariant voldoet daarmee niet aan de voorwaarden die vanuit Laarbeek zijn gesteld’, zo wordt geschreven. Ook daarom wil de gemeente de optie met tweebaanswegen verder onderzocht hebben. Daarmee gaan momenteel enkel nog de gemeenten Helmond en Meierijstad vol voor behoud van de eenbaanswegen. ‘Eensluidend’ is de overeenstemming binnen de Stuurgroep dus sowieso niet meer. Echter, het provinciebestuur is degene die straks bepaalt. 500 zienswijzen Niet alleen gemeenten leverden in de afgelopen periode een zienswijze in. Zo’n honderd burgers en partijen waren goed voor een kleine vijfhonderd aanpassingsvoorstellen. “Ongeveer honderdvijftig reacties spreken zich nadrukkelijk uit om de N279 direct als twee keer twee aan te leggen”, zegt een woordvoerder van gedeputeerde Van der Maat. “De komende weken zullen we de zienswijzen inhoudelijk bestuderen. We kijken daarbij of er suggesties zijn die aanleiding geven om de plannen voor de N279 eventueel verder aan te scherpen en te verbeteren.”

Tags

Gerelateerde nieuwsberichten

Theo Martens wint historische quiz DEURNE - Theo Martens uit Liessel heeft vanmiddag de historische quiz van heemkundekring HN Ouwerling gewonnen. De quiz werd in De Kastanje in Liessel gehouden. Slechts enkele tientallen deelnemers wisten... 14 oktober 2018 - 18:41
Waar naar toe dit weekend? DEURNE - Luisteren naar muziek van The Beatles? Dat kan vanavond in Neerkant. The Beatles Revival speelt in De Moost. Liefhebbers van de Nederlandse taal kunnen vanavond naar Wim Daniëls... 12 oktober 2018 - 17:25
Overleg over fietsverbod overgang NS-station DEURNE - Wethouder Helm Verhees gaat 31 oktober met Prorail in gesprek over het fietsverbod bij de spoorwegovergang bij het NS-station. Verhees zegt in eerste instantie verrast te zijn door... 12 oktober 2018 - 14:10
Onderdoorgang in najaar 2021 klaar DEURNE - Het verkeer op de Binderendreef kan vanaf najaar 2021 onder het spoor rijden. De onderdoorgang moet dan klaar zijn, voor zowel het autoverkeer als fietsers. De eerste bouwwerkzaamheden... 12 oktober 2018 - 13:02
Kannenbuizen en de Peelrandbreuk DEURNE - Zaterdag 13 oktober is de Nationale Archeologiedag. Heemkundekring HN Ouwerling Deurne houdt op deze dag samen met boer Henk van Bijzonder Brabants het informatief evenement ‘Kannenbuizen en de... 11 oktober 2018 - 12:58
Vijftig extra parkeerplaatsen bij NS-station DEURNE - De P+R-plek bij het NS-station wordt op korte termijn uitgebreid. Op de hoek Fabriekstraat/Vlierdensweg is ruimte voor vijftig extra parkeerplaatsen. Dit kost de gemeente 85.000 euro. Dat is... 11 oktober 2018 - 09:23